Forrige mรฅned kunngjorde Universal-sjef sir Lucian Grainge at han anser dagens strรธmmeodell mht. betaling til artister for ikke รฅ fungere.
Og han sa at den รธkonomiske modellen mรฅ bli utviklet som en del av “bransjens neste store skifte.”
Nรฅ har UMG inngรฅtt et samarbeid med (det tidligere norske) Tidal “for รฅ utforske den nye รธkonomiske modellen for streaming.”
31. Januar kunngjorde de to musikk-gigantene, (hvor Tidal nรฅ er eid av teknologikongleomeratet Block inc,), at deres nye prosjekt for streamingutbetaling er igang.
Detaljene er uklare, men det statueres et felles mรฅl om bedre belรธnning for artister. Pressemeldingen lyder “at det er mer enn et รธnske om รฅ se pรฅ hvordan man รธkonomisk best mulig kan tilpasse bรฅde artisters- og fansens behov.”
Tidal og UMG er nรฅ igang med รฅ “undersรธke hvordan digitale musikktjenester og plattformer, ved smartere utnyttelse av ‘fan-engasjementet’ skal kunne generere mer penger for ‘artister i enhver genre’.
..Med vekt pรฅ de artister som er signert pรฅ Universal Music, selvsagt(!?). Forskningen forventes รฅ skulle utrede hvordan ulike รธkonomiske modeller kan styrke abonnentveksten, holde pรฅ kundene og bedre inntjeningen fra trofaste fans”.
Tidal-leder (og mangeรฅrig Square/Block-sjef) Jesse Dorogusker sier at
“vi stopper vรฅr nรฅvรฆrende royalty-undersรธkelse og fokuserer pรฅ den nye muligheten for รฅ oppnรฅ mer effekt. Vi er glade for รฅ samarbeide og lรฆre om mulighetene for en mer innovativ strรธmmeรธkonomi. Dette partnerskapet vil gjรธre oss i stand til รฅ revurdere hvordan vi pรฅ en bรฆrekraftig mรฅte kan forbedre distribusjonen av royalties for artister pรฅ vรฅr plattform.”
Digital-sjefen for Universal Music, Michael Nash, sier at “mens det digitale landskapet fortsetter รฅ utvikle seg, har det blitt stadig tydeligere at streamingmodellens รธkonomiske side trenger innovasjon for รฅ sikre en solid og bรฆrekraftig fremtid. Bygget pรฅ prinsipper om verdien av artister og viktigheten av forholdet mellom artisten og fans, sรฅ vil dette initiativet utrede hvordan man kan forbedre og fremme modellen i trรฅd med vรฅre kollektive mรฅl.”
Det vil bli sรฆrdeles interessant รฅ fรธlge fremdriften og resultatene fra denne UMG-Tidal undersรธkelsen om alternative kompensasjonsmodeller for streaming. Det er dessverre ingen hemmelighet at den nรฅvรฆrende “pro-rata”-modellen, (hvor Spotify og de andre samler inn pengene og deretter betaler royalties basert pรฅ hver artist’s andel av de totale streaminginntektene pรฅ plattformen), sterkt favoriserer de 3 store plateselskapene (Universal, Warner og Sony) og deres artister, som fรฅr milliarder av streams. Hvor de tre store allerede har vidtrekkende innflytelse nรฅr det gjelder kommersielt viktige spillelister og innvirkende reklameinitiativer.
Utsagnene (sรฅ vel som Universal Musics betydelige strรธmmeinntekter for tiden) er verdt รฅ ha i bakhodet nรฅr UMG og Tidal nรฅ skal โโutforske mulighetene for en mer innovativ strรธmmeรธkonomi.”
Foruten strรธmmeplattformens ny-begynte forskning, har SoundCloud allerede tatt i bruk et “fandrevet” system som kompenserer artister for brukernes faktiske lytting. I juli i fjor ble Warner Music Group den fรธrste -og sรฅ langt, den eneste av de store som tok i bruk SoundClouds modell…
Les mer her