π€π«π­π’π¬π­πžπ« 𝐀𝐚𝐧 𝐦𝐒𝐬𝐭𝐞 πŸπŸ‘% 𝐚𝐯 𝐬𝐒𝐧 𝐒𝐧𝐧𝐭𝐞𝐀𝐭 𝐭𝐚𝐀𝐀𝐞𝐭 𝐯æ𝐫𝐞 π€πˆ

En rapport fra australske APRA AMCOS, maler et bekymringsfullt bilde av fremtiden for musikkskapere nΓ₯r det gjelder inntektsmuligheter i en verden der kunstig intelligens (AI) stadig fΓ₯r stΓΈrre innflytelse. IfΓΈlge undersΓΈkelsen risikerer musikkskapere Γ₯ miste 23 % av sine inntekter innen 2028, noe som kan utgjΓΈre betydelige ΓΈkonomiske tap, spesielt i markeder som Australia og New Zealand. Men den anslΓ₯tte totalen pΓ₯ 3.68 milliarder kroner lΓΈper allerede fra 2024, ifΓΈlge undersΓΈkelsen.

Den nesten 150 sider lange rapporten hadde undersΓΈkt 4 274 medlemmer av APRA AMCOS; lΓ₯tskrivere, komponister og publishere for analysen. NΓ₯r man tar hensyn til svarene, ekspertintervjuene og eksisterende data om inntektsfordeling, har forskerne kommet frem til skaden pΓ₯ 23 % er et “reellt potensiellt tall”.

NΓ₯r man ser pΓ₯ musikkmarkedene i Australia og New Zealand, sΓ₯ vil denne prosentandelen markere et tap pΓ₯ ca. 1.61 milliarder kroner i 2028 alene.

Selv om prognosene i rapporten er skremmende hindrer ikke inntektsrisikoen musikere og artister fra Γ₯ bruke AI. 38 % av de spurte svarer at de bruker Β«kunstig intelligens i arbeidet med musikk og musikkskapningΒ», og 8% sa at de fast og “alltid brukte kunstig intelligens.”

Ytterligere 27 % av de spurte sa at de blΓ₯nektet Γ₯ bruke AI til opp til nΓ₯, mens 20 % prΓΈvde Γ₯ unngΓ₯ verktΓΈyene.

Det potensielle inntektstapet skyldes flere faktorer. AI-teknologi blir stadig mer avansert, noe som gjΓΈr det mulig Γ₯ automatisere mange aspekter av musikkskaping, inkludert lΓ₯tskriving, lydsyntese, og til og med vokalsyntese. Mens noen musikkskapere omfavner disse verktΓΈyene for Γ₯ forbedre og effektivisere deres arbeid, er det ogsΓ₯ en bekymring for at AI kan erstatte menneskelig kreativitet. 14 % av de spurte i undersΓΈkelsen har allerede rapportert at de har begynt Γ₯ bruke AI i stedet for sin egen kreative innsats.

Samtidig viser rapporten at det er en betydelig andel musikkskapere som aktivt bruker AI til positivt Γ₯ forbedre forskjellige aspekter av deres arbeid, som miksing, mastering og markedsfΓΈring pΓ₯ sosiale medier. 14 % av de spurte som hadde valgt Γ₯ la AI ta de kreative tΓΈylene, fortalte ca. 56 % at det meste av AI overtagelsen gjaldt Γ₯ lage tekster. Muligheten til Γ₯ komme opp med ting som man selv ikke kunne ha gjort, var grunn nummer to med 54 %, rett foran vokalsyntese (34 %) og lydsyntese (28 %), flg. rapporten. Dette indikerer at AI har et potensial for Γ₯ vΓ¦re et nyttig verktΓΈy, snarere enn en trussel, avhengig av hvordan det blir brukt.

Til tross for positive aspekter, er bekymringen utbredt. 82 % av de spurte uttrykte frykt for at AI-teknologiens utbredelse kan undergrave deres evne til Γ₯ livnΓ¦re seg som musikkskapere. Dette er en bekymring som blir stadig mer presserende ettersom AI-verktΓΈyene blir bedre og mer tilgjengelige.

Rapporten illustrerer ogsΓ₯ en pΓ₯gΓ₯ende konflikt mellom teknologisk utvikling og kunstneriske rettigheter, med rettssaker pΓ₯gΓ₯ende mot selskaper som har utviklet generative AI-modeller uten tillatelse til Γ₯ bruke beskyttet musikkmateriale i opplΓ¦ringen av sine systemer.

Dette peker pΓ₯ et stΓΈrre behov for regulering og retningslinjer i bruken av AI i musikkindustrien for Γ₯ sikre at skaperne fortsatt kan fΓ₯ betalt for sitt arbeid i en teknologisk fremtid.

Foto: Pixabay

Facebook-kommentarer