๐ˆ๐Œ๐’ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ’ โ€“ ๐„๐ง ๐ซ๐ž๐ข๐ฌ๐ž ๐ข ๐ฆ๐ฎ๐ฌ๐ข๐ค๐ค๐ž๐ง๐ฌ ๐Ÿ๐ซ๐ž๐ฆ๐ญ๐ข๐

Delegater i samtaler pรฅ hotel Mondrians altan. foto: Anna Roza Gurowska

Av Atle Bakken

๐‘บ๐’„๐’†๐’๐’†๐’”๐’Œ๐’Š๐’‡๐’•๐’† ๐’Š ๐‘ช๐’‚๐’๐’‚ ๐‘ณ๐’๐’๐’๐’ˆ๐’‚
For 15. gang samlet IMS (International Music Summit) musikkbransjen pรฅ Ibiza โ€“ denne gang i de oppfriskende omgivelsene hos Mondrian og Hyde Hotels. Med raske registreringer, kreative arenaer og en armada av hjelpsomt personale, var logistikken upรฅklagelig.

โ€˜๐‘น๐’†๐’ƒ๐’–๐’Š๐’๐’…๐’Š๐’๐’ˆ ๐’๐’–๐’“ ๐’„๐’๐’Ž๐’Ž๐’–๐’๐’Š๐’•๐’š.โ€™
Rebulidning our community var รฅrets tema. Likeverd, inkludering og mental helse sto hรธyt pรฅ agendaen:
Her ble det ikke snakket om streams eller lineups. “I dag handler det om oss,” sa moderator Katie Bain.
Pรฅ scenen satt Marcus (tidligere headliner, nรฅ terapeut): “Jeg husket ikke mitt eget artistnavn pรฅ sykehuset” og Aisha (bookingagent): “Jeg bygget et sikkerhetsnett etter รฅ ha sagt nei til VIP-mรธter.”

Tallene sjokkerte: 61% fรธler seg alene. Kun 14% av klubber hadde mentalhelse-rutiner
Lรธsningene kom fra salen:
1. “Guardian Angels” โ€“ anonyme samtaler pรฅ festivaler (40+ brukte det fรธrste รฅret)
2. Alkoholfrie sponsoravtaler โ€“ Seedlip erstattet vodkakopper
3. 10-minutters krisesamtaler backstage

Carl Cox reiste sego og utbrรธt: “Jeg hadde et sammenbrudd i 2009. La oss slutte รฅ late som alt er bra.” Applausen varte i fire minutter.
ร…ret etter ble Marcus-protokollen lansert โ€“ men den virkelige endringen?
“Folk begynte รฅ gi ekte klemmer,” sa en klubb-eier. “Ikke for selfies.”
Musikkbransjen lรฆrte at det stรธrste comebacket ikke er karrierer โ€“ men menneskene bak dem.
(Lytteversjon finnes pรฅ IMS SoundCloud, 12 minutter)

Mark Mulligan foran publikum ved รฅpningen av IMS 2024 Foto: Anna Roza Gurowska

๐‘ป๐’‚๐’๐’๐’†๐’๐’† ๐’•๐’‚๐’๐’†๐’“ ๐’‡๐’๐’“ ๐’”๐’†๐’ˆ ๐’”๐’†๐’๐’—
Mark Mulligan fra MIDIA Research avduket รฅrets bransjerapport:
Elektronisk musikk nรฅdde en verdi pรฅ 11,8 milliarder dollar i 2023 โ€“ en vekst pรฅ 17%. Festivaller og klubber dominerer fortsatt, men ogsรฅ platebransjen og publishing vokser. Tre viktige trender:
1. Pandemiens skygger er endelig borte โ€“ bransjen har normalisert seg.
2. Afrika er det nye vekstmarkedet.
3. ยซFandomยป og live-musikk er tilbake med kraft โ€“ men unge prises ut, og smรฅ scener forsvinner (20% fรฆrre i UK siden pandemien).

๐‘ฐ๐’ƒ๐’Š๐’›๐’‚โ€™๐’” ๐’”๐’•๐’๐’“๐’Ž๐’‚๐’Œ๐’•๐’†๐’“ ๐’”๐’๐’‚๐’Œ๐’Œ๐’†๐’“ ๐’–๐’•
Abel Matutes Prat hadde etter 16 รฅr stilig opp til intervju med Pete Tong. Plassen var det trangt om. Alle vill fรฅ med seg dette. Familien hans eier halve Ibiza – Ushuaรฏa, Hรฏ, og nรฅ skulle de gjenรฅpne legenden Privilege. “2025,” bekreftet han til Pete Tong. “Vi skal ikke bare รฅpne dรธrene – vi skal sette en ny standard.” Men bak de store ordene lรฅ bekymringer. “Hvis vi ikke bygger boliger til vรฅre ansatte, hvem skal da servere drinkene?” spurte han retorisk. Pรฅ et whiteboard bak dem hadde noen skrevet et rรธdt spรธrsmรฅl: Kan Ibiza overleve sin egen suksess?

โ€ข ยซKlubbene blir kjedelige om de kun er for rikeยป โ€“ men boligmangel truer unge arbeidere.
โ€ข ยซAlt kan ikke vรฆre 5-stjernersยป โ€“ likevel lanseres luksushotellet ยซOnly Youยป pรฅ Ibiza.
โ€ข Ku/Privilege gjenรฅpner i 2025: ยซVi skal sette en ny standard.ยป

Fรธrsommer -รฅpning av Pacha klubben. Foto: Atle Bakken

๐‘ซ๐’† ๐’”๐’๐’Ž ๐’”๐’Œ๐’“๐’†๐’— ๐’‰๐’Š๐’”๐’•๐’๐’“๐’Š๐’†๐’
I “Brave Space”, et lite hjรธrne satt Richard Norris og leste fra sin nye bok. “Shoom i 1988,” begynte han, og plutselig var vi der – i den fuktige kjelleren hvor house-musikk ble fรธdt.
Like ved satt Smokin’ Jo med et utkast til sin kommende bok “You Don’t Need a Dick to DJ”. “De kalte meg ‘eksotisk’ i Dubai,” sa hun med en grimase. “Men nรฅr jeg tok pรฅ hodetelefonene, prรธvde resident-DJ’en รฅ dytte meg vekk.” Publikum lo, men det var en anstrengt latter.
DJ Paulette nikket. “I Hacienda mรฅtte vi kjempe for hver eneste plass,” tilfรธyde hun. “Men nรฅ” – hun lรธftet sin nylig utgitte bok – “skriver vi historien selv.”

๐‘ญ๐’“๐’‚ ๐‘ซ๐’†๐’‡๐’†๐’„๐’•๐’†๐’… ๐’•๐’Š๐’ ๐‘ป๐’๐’Ž๐’๐’“๐’“๐’๐’˜๐’๐’‚๐’๐’…: ๐‘ณ๐’Š๐’…๐’†๐’๐’”๐’Œ๐’‚๐’‘ ๐’”๐’๐’Ž ๐’…๐’“๐’Š๐’—๐’Œ๐’“๐’‚๐’‡๐’•
Pรฅ IMS 2024 var det รฉn trรฅd som bandt sammen alle historiene: โ€œekte lidenskap overlever alt.โ€
Simon Dunmore fra Defected Records sto pรฅ scenen med en enkel melding:
“Vi startet med ยฃ2000 og en drรธm. Nรฅ er vi en familie pรฅ 50 – fordi vi aldri solgte sjelen. Folk spรธr hvordan man ‘kommer inn’ i bransjen. Start der du er. Med det du har.”Dunmore viste et bilde av sitt fรธrste kontor: “Et skur med dryppende tak. Men platene vi lagde der endret dansgulvet.”

Norman Cook, aka. Fatboy Slim og teamet lo hรธyt mens de viste “Trebant-fadesen” pรฅ storskjerm:
“Vi brukte ยฃ15.000 pรฅ en islandsk post-punk-gruppe. Det ble verdens verste salgstall… men livets beste fest!”. Han oppsummerter slik: “Hรธr etter magien. Penger fรธlger – eller gjรธr det ikke. Men spiller det noen rolle?”
Michiel Beers fra Tomorrowland viste et slideshow:
1. 1999: Brรธdrenes fรธrste fest (87 betalende gjester)
2. 2005: Konkurs #2 (“Banken tok merkenavnet. Vi kjรธpte det tilbake for siste slant.”)
3. 2024: 12 fast ansatte som designer fremtiden 1,5 รฅr i forveien

“Da vi nektet รฅ selge til Live Nation. Plutselig forsto vi: Dette er ikke en bedrift. Det er vรฅrlivsgjerning.”
Fellesnevneren?
โ€ข Defecteds fรธrste kontrakt: “Skrevet pรฅ baksiden av en flybillett”
โ€ข Tomorrowlands fรธrste scene: “Bygd av sรธppeldunker fra en skraphandler”
โ€ข Southern Frieds filosofi: “Ingen hit-sjekking. Bare galskap vi trodde pรฅ.”
“Det er lett รฅ glemme,” sa Dunmore til slutt, “at hele denne bransjen ble bygd av folk som ikke visste at det var umulig.”
Salen reiste seg. Noen begynte รฅ grรฅte. Ikke for tallene – men for troen pรฅ at musikk fortsatt kan vรฆre hellig.

๐‘ฒ๐’—๐’Š๐’๐’๐’†๐’“ ๐’Š ๐’“๐’‚๐’Ž๐’‘๐’†๐’๐’š๐’”๐’†๐’•
โ€ข Smokinโ€™ Jo avslรธrte brutale erfaringer som kvinnelig DJ i boken ยซYou Donโ€™t Need a Dick to DJยป โ€“ fra Dubaiโ€™s mannsdominerte klubber til rehab.
โ€ข DJ Paulette tok opp kampen mot usynliggjรธring i ยซWelcome to the Clubยป โ€“ en hyllest til kvinner i musikkhistorien.

Debattanter i ‘Rebuilding our community’ panelet Foto: IMS

๐‘ฉ๐’“๐’‚๐’๐’”๐’‹๐’†๐’๐’” ๐’–๐’”๐’š๐’๐’๐’Š๐’ˆ๐’† ๐’Œ๐’“๐’Š๐’”๐’†
Pรฅ “Brave Space” scenen satt fem DJ-er i en sirkel. Hannah Wants holdt en vannflaske hardt i hรฅnden mens hun fortalte: “Det var etter mitt stรธrste show noensinne at jeg grรฅt alene pรฅ hotellrommet. Jeg hadde 1,2 millioner streams i mรฅneden, men klarte ikke stรฅ opp fรธr klokka tre.” “Vi snakker om burnout som om det er en medalje,” sukket en anonym techno-produsent. “Men ingen vil innrรธmme at de er pรฅ kne.” Dette synliggjรธr seg i tall:
โ€ข 73% av elektroniske artister rapporterte angst eller depresjon (IMS-undersรธkelse 2024)
โ€ข Ultra Records innfรธrte nรฅ en ny proaksis; “mental health-days” – artister kan avlyse 2 gigs/รฅr uten straff
โ€ข En backstage-lege avslรธrte at 40% av DJ-ene hun behandlet brukte ADHD-medisin som “kreativitetsboost”

๐‘จ๐’‡๐’“๐’Š๐’Œ๐’‚ – ๐‘น๐’†๐’—๐’๐’๐’–๐’”๐’‹๐’๐’๐’†๐’ ๐’…๐’– ๐’Š๐’Œ๐’Œ๐’† ๐’‰๐’‚๐’“ ๐’‰รธ๐’“๐’• ๐’๐’Ž
Nigerianske Sarz viste skjermbildet som endret alt: “Lagos Underground Producer Collective” – 487 medlemmer.

“Vi deler samples, studio-tid, til og med inntekter,” forklarte han. “Spotify vil ikke betale? Vi laget vรฅr egen app.”
โ€ข Kulturtsunamien:
o Afrobeats-streaming รธkte med 214% i Europa (2023)
o Men: “Major-selskapene eier fortsatt 80% av Afrobeats-katalogen,” avslรธrte en Sony-ansatt
โ€ข Gjenlydsgrep: Shimza fra Sรธr-Afrika bygget et underjordisk klubblaboratorium i Johannesburg
o “Her lรฆrer vi kids รฅ produsere pรฅ solar-power-PCs”
“Det er ikke en bรธlge,” sa Sarz. “Det er en ny musikkรธkonomi – og vi skriver reglene.”

๐‘จ๐‘ฐ – ๐‘ฉ๐’“๐’‚๐’๐’”๐’‹๐’†๐’๐’” ๐’”๐’‘๐’๐’Š๐’•๐’•๐’†๐’…๐’† ๐’‰๐’‹๐’†๐’“๐’•๐’†
I et overfylt seminarrom demonstrerte en produsent “VocalClone 3.0”:
“Dette er ikke Drake. Dette er min stemme som ‘synger’ som Drake.”
De 3 AI-leirene:
1. “Optimalisererne” (Bruker AI til mixing/mastering)
2. “Sabotรธrene” (Lager fake “leaks” for รฅ sabotere konkurrenter)
3. “De etiske” (Krevde “AI Nutrition Labels” for lรฅter)
4. Det absurde: En AI-startup lanserte “Deceased Artist Duets” – til protester fra Frankie Knuckles-stiftelsen
“Min siste lรฅt brukte 17 AI-verktรธy,” innrรธmmet en Grammy-vinner. “Men jeg forteller det ikke til fansen.”

๐‘จ๐’“๐’— ๐’†๐’•๐’•๐’†๐’“ ๐’…รธ๐’…๐’† ๐’‚๐’“๐’•๐’Š๐’”๐’•๐’†๐’“ – ๐‘ซ๐’†๐’ ๐’Ž๐’๐’“๐’‚๐’๐’”๐’Œ๐’† ๐’ˆ๐’“๐’†๐’๐’”๐’†๐’
-Moren hans grรฅt da vi spilte den ‘nye’ lรฅten…

ร…pnet sesongen under IMS symposiumet: verdensstjernen Black Coffee. Bilde: DJ’en ved Ultra Music partyet under IMS, 2017. Foto: Nelly Loriaux

En musikkadvokat viste et kontrakt-utkast:
“Estate Clause 9b: Artistens digitale persona kan nyopprettes for metaverse-opptredener.”
โ€ข Skremmende tall: 62% av “nye” utgivelser med avdรธde artister er ufullfรธrte demoer med AI-fyll
โ€ข Det gode: Frankie Knuckles-stiftelsen bruker blockchain for รฅ verne mastertapes
โ€ข Det groteske: En popstjerne betalte $2 millioner for รฅ “duette” med en dรธd legende
“Dette er ikke hyllest,” knurret en gammel A&R. “Dette er grafitti pรฅ et mausoleum.”

 

๐‘ญ๐’Š๐’๐’‚๐’๐’† ๐’–๐’๐’…๐’†๐’“ ๐’”๐’•๐’‹๐’†๐’“๐’๐’†๐’๐’†
Da kvelden kom, fyltes den gamle festningen av en spesiell energi. Rรณisรญn Murphy, kledd i en neonkjole som reflekterte solnedgangen, sang mens havet blinket i bakgrunnen. Ettervhert joinet legend Sasha inn og de 2 sรฅ ut til โ€˜hve a blastโ€™. “Dette er hvorfor vi er her,” ropte noen mens basse ristet de gamle mursteinene pรฅ borgen.

Vil du utforske videre?
Se alle sesjoner pรฅ IMS YouTube
https://www.youtube.com/@TheIMSIbiza

Last ned bransjerapporten her
https://www.internationalmusicsummit.com/business-report

https://www.internationalmusicsummit.com/

Facebook-kommentarer