Ny Tiktok variant skylder 240 millioner kr. til artister

Nå som a video-dele plattformen TikTok er blitt bannlyst i India og mistenkt for å videresende viktig informasjon til kommunist-Kina, så har det dukket opp sosiale plattformer som gjerne vil ta over.
og det er vel like greit? For mange influensene som lever av det er det imidlertid ikke så greit.

Triller er en av dem, og tar mål av seg for å gi TikTok ‘a run for its money.’ Med den forskjellen at den hovedsakelig er en musikk plattform med fokus på EDM og HipHop. (Snoop dog er en av eierne). Med Universal som deleier har Triller har lov til å spille fulle låter mens TikTok kun kan spille 15 sekunders lange snutter.

Selve firmaet startet allerede i 2015, men først i mai iår kom deres første app for iPhone og Android. Og det er på appen det foregår. En kjapp titt på nettet viser ikke allverdens action på triller.co. Det gjør det derimot på appen. Triller hevder per idag at den har 433 millioner medlemmer. Men stemmer det?

Plattformen har klart å samle 4.4 milliarder kroner fra investorer, og Triller lover og komme seg på børsen snart, men så lagt har det ikke skjedd.

Haken er bare at de skylder 240 milloner til opphavsmenn. Dette gjelder utestående fordringer for musikk-lisenser. Universal Music Publishig Group stevnet plattformen for 30 millioner kroner. Det var etter at Timbaland, Swizz Beatz og Sony Music Publishing henholdvis hadde mottatt 48 og 94 millioner for brudd på kontrakter. Selv har Triller stevnet TikTok for å kopiere deres stil og funskjoner.

Les mer her

og her