๐ˆ๐Œ๐’ ๐ˆ๐›๐ข๐ณ๐š ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ“: ๐†๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ฌ๐ฃ๐จ๐ง๐ฌ๐ฎ๐ญ๐ฏ๐ž๐ค๐ฌ๐ฅ๐ข๐ง๐  -dag 1

ร…rets yngste DJ og deltager ; en 12 รฅring fra Sverige Foto: Atle Bakken

Sรฅ var 3 dager med og pรฅ IMS Ibiza, eller International Music Summit, over. Selv om jeg aldri kunne ha rukket over alt som skjedde parallelt, var hovedinntrykket for meg, โ€˜on the top of my head, fรธlgende

โ€ข symposiumet har etter 17 รฅr nรฅ virkelig nรฅdd alle 195 land i verden, og at det gjenspeilet deltagerlisten. (Fรธr var det for det meste britiske og amerikanske deltagere. Og ingen nordmenn pรฅ mangfoldige รฅr).
โ€ข Pete Tongโ€™s DJ Academy har hatt et suksessfylt รฅr med 1000 studenter og dette ble fokusert pรฅ symposiuet via flere sessioner pรฅ podiet, hvor bla. priser ble delt ut. Og at de prioriterte elevene fikk spille side om side med Pete pรฅ Dalt Vila showet.
โ€ข Afrika har kommet med. Kontinentet er sterke musikalsk sett, men sรธker fortsatt hjelp til infrastruktur.

Etter รฅ ha ankommet รธya et par dager pรฅ forhรฅnd, var det ingen overaskelser ‘pรฅ รฅstedet’ siden opplegget fra ifjor. Men fra 2008, med rundt 400 deltagere pรฅ Grand Casino og hotel, er symposiumet nรฅ kommet opp i 1700+ deltagere, inkludert forelesere. Sรฅ det er ikke lenger et intimt ’boutique arrangement’.

๐ƒ๐š๐  ๐Ÿ ble sparket igang i 21 graders strรฅlende solskinnsvรฆr, hvor initiativtagere/eiere Ben Turner og Danny Whittle รธnsket velkommen. De gav straks mikrofonen til Elijah โ€“ artisten/skribenten/radiovert (og tidligere foredragsholder pรฅ by:Larm).
Elijahs innlegg om รฅrets tema, ๐‘ฎ๐’†๐’๐’†๐’“๐’‚๐’”๐’‹๐’๐’๐’”๐’–๐’•๐’—๐’†๐’Œ๐’”๐’๐’Š๐’๐’ˆ, spurte han salen: โ€œHva gjรธr du for รฅ utvide mulighetene innen elektronisk musikk?โ€

Det var et treffende spรธrsmรฅl. Fordi, fra รฅ vรฆre et forum hvor mange etablerte bransje folk over 40 kom og kongrigerte i 15 รฅr, er nรฅ publikumet blitt langt yngre og uerfarne. Og fra hele kloden. Det kan man selvsagt takke internettet for. (I 2009 var det รฉn -1 iPhone รฅ spore blant 500 deltagere(!)).
Budskapet hans var: gi stafettpinnen videre, ikke vokt din hemmelighet som en sint drage.โ€.
Sรฅ kom den faste seksjonen som ikke er sรฅ morsom akkurat, men vi trenger jo tallenes klare tale, og ๐˜๐˜”๐˜š ๐˜‰๐˜ถ๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ด ๐˜™๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต, ble som vanlig levert av Mark Mulligan (fra MIDiA Research) โ€“mannen som fรฅr et diagram til รฅ fรธles eksistensielt.
Visstnok har den globale elektroniske musikkindustrien nรฅdd en verdi pรฅ 134 ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ญ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฌ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ช 2024, 6 % hรธyere siden รฅret fรธr. Gode nyheter, ikke sant? Vel… tja. Streaming flater ut, billettprisene gรฅr opp, og Gen Z ser visstnok heller pรฅ DJs pรฅ TikTok enn รฅ dra pรฅ festival.

Hovedpunkter fra rapporten:
โ€ข Drum & Bass, Jungle, UKG og Trance er tilbake.
โ€ข Inntektene pรฅ Ibiza stiger, men billettsalget gรฅr ned. Klubbene tar mer betalt fra fรฆrre folk og later som alt er normalt.
โ€ข Afro House er offisielt overalt.
โ€ข Festivaler sliter med รฅ trekke til seg ungdom, for nรฅ kan visst TikTok-erstatte en hel Funktion-One (kjent PA utstyr for en klubb) -rigg.
โ€ข Og det viktigste: โ€œTallene fรธlger kulturen.โ€
Bottom line: Slutt รฅ jage statistikk og penger โ€“ begynn รฅ produsere noe som faktisk er verdt รฅ gรฅ pรฅ.

Panelistene, inkludert Jackie Queens og Zakes Bantwini

๐€๐Ÿ๐ซ๐จ ๐‡๐จ๐ฎ๐ฌ๐ž: ๐ƒ๐ž๐ง ๐’๐ฃ๐ž๐ฅ๐ž๐Ÿ๐ฎ๐ฅ๐ฅ๐ž ๐›รธ๐ฅ๐ ๐ž๐ง
Afro House stod i fokus dette รฅret. Det var vel ikke til รฅ unngรฅ heller. Artistene Jackie Queens og Shimza fremhevet sjangerens rรธtter i spiritualitet og glede. Jackie minnet oss pรฅ at det handler om “spiritualitet, glede, dans og musikk forankret i svart levd erfaring.” Men pรฅpekte at business-siden fortsatt er vansklig. De รธnsker imidlertidig helst รฅ fรฅ hjelp til gjรธre dette selv. (Omtrent som Norge og oljen. Men hva med Norge og dets infrastruktur for musikken? Man รธnsket ikke engang hjelp fra svenskene pรฅ Furet Vรฆrbitt โ€“ men det er et annet tema..)

๐Œ๐š๐ง๐š๐ ๐ž๐ซ-๐ฆ๐š๐ฌ๐ญ๐ž๐ซ๐œ๐ฅ๐š๐ฌ๐ฌ: ๐‡๐ฏ๐จ๐ซ๐๐š๐ง รฅ โ€˜๐›๐ซ๐ž๐š๐ค๐žโ€™ ๐š๐ซ๐ญ๐ข๐ฌ๐ญ๐ž๐ซ
I en tettpakket session delte managerne til Mochakk og Vintage Culture ukonvensjonelle strategier, inkludert det รฅ lage et “falskt” managementteam for รฅ navigere i bransjepolitikken. Hvem visste at bedrag kunne vรฆre sรฅ konstruktivt?

๐“๐ก๐ž ๐€๐ซ๐ญ ๐จ๐Ÿ ๐€๐ซ๐ž๐ญรฉ: ๐๐ž๐ฏ๐ž๐ ๐ž๐ฅ๐ฌ๐ž ๐จ๐  ๐๐ž๐ญ๐ฒ๐๐ง๐ข๐ง๐ 
I mellomtiden, i Art of Aretรฉ-sonen โ€“ ogsรฅ kjent som IMS sin โ€˜emosjonelle spaโ€™ โ€“ delte ๐˜—๐˜ข๐˜ต๐˜ณ๐˜ช๐˜ค๐˜ฌ ๐˜”๐˜ข๐˜ด๐˜ฐ๐˜ฏ en historie som fikk haka til รฅ slippe, om voguing, Berlin, skeiv identitet og et overraskende familiemedlem fra ballroom-scenen i New York pรฅ 80-tallet. Det var rรฅtt, rรธrende, og et bevis pรฅ at de dypeste beatene noen ganger ikke finnes i Ableton. Samt et vitnesbyrd om dansens kraft som uttrykksform og som bindeledd pรฅ tvers av generasjoner.

๐Œ๐ž๐ซ ๐€๐Ÿ๐ซ๐จ ๐‡๐จ๐ฎ๐ฌ๐ž
Ved en annen session fikk Afro House nok et velfortjent รธyeblikk i en diskusjon ledet av ๐˜‹๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ ๐˜‰๐˜ข๐˜ญ๐˜ฐ๐˜จ๐˜ถ๐˜ฏ. ๐˜ก๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜‰๐˜ข๐˜ต๐˜ธ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช, ๐˜š๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ป๐˜ข ๐˜ฐ๐˜จ ๐˜‘๐˜ข๐˜ค๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜˜๐˜ถ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด tente rommet โ€“ med Jackie som minnet oss pรฅ at Afro House ikke bare handler om beats og BPM, men ogsรฅ om glede, spiritualitet og โ€˜svart erfaringโ€™. Det ble en Master Class i kulturelt eierskap โ€“ og en pรฅminnelse om at ยซvibesยป ikke bare er estetikk.
Sรฅ satte ๐˜Š๐˜ณ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข ๐˜๐˜ฐ๐˜ต๐˜ต๐˜ข (Black Coffeeโ€™s manager) og Garry Blackburn (Fatboy Slims mangeรฅrige samarbeidspartner) seg ned for รฅ dele sannheter i bransjen. โ€œDet finnes ikke noe som en gjennomsnittlig dag pรฅ denne jobben,โ€ sa Cristiana. โ€œJeg er stadig nรฆr ved รฅ grรฅte. Jeg har ikke hatt en normal dรธgnrytme siden 2012.โ€

๐‹๐ž๐ ๐ž๐ง๐๐ž๐ซ ๐จ๐  ๐š๐ซ๐ฏ: ๐Œ๐š๐ซ๐ข๐š ๐Œ๐š๐ฒ ๐ก๐ž๐๐ซ๐ž๐ฌ.
Ved et VIP middagsselskap mottok ๐˜”๐˜ข๐˜ณ๐˜ช๐˜ข ๐˜”๐˜ข๐˜บ ๐˜๐˜”๐˜š ๐˜“๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ด ๐˜ˆ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ for sine transformative bidrag til elektronisk musikk og sitt arbeid for kvinners rettigheter i bransjen. Som Beatport-sjef Rob McDaniels sa: “Maria har ikke bare รฅpnet dรธrer, hun har vรฆrt med pรฅ รฅ bygge opp igjen rommene der avgjรธrelsene tas.”

๐‘๐ฒ๐ญ๐ฆ๐ž๐ง ๐Ÿ๐จ๐ซ๐ญ๐ฌ๐ž๐ญ๐ญ๐ž๐ซ
Da solen begynte รฅ gรฅ ned startet nettverksdrinkene ved bassenget, som vanlig sponset av Ultra Records og dets tidligere eier, Patrick Moxey. Delegatene minglet ved bassengkanten med cocktails i hรฅnden og diskuterte dagens hendelser. โ€œKan vi lage en lรฅt sammen โ€“ jeg har en driftig manager, her โ€“ mรธt ham.โ€ Det ble vaiet til tonene fra ๐˜”๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ต ๐˜™๐˜ฐ๐˜ถ๐˜จ๐˜ฆ og ๐˜™๐˜ข๐˜ง๐˜ข ๐˜๐˜“, byttet endel iPhone-info mens visittkortene ble vรฅtereโ€ฆโ€ฆ

Fรธlg med her for flere historier fra dag 2. Fรธlger fortlรธpende.

Last ned IMS Business Report her

 

Facebook-kommentarer