Blockchain vil hjelpe musikere tjene penger igjen!

-Du når ikke månen på sykkel. Så du må bygge en rakett.

Av Atle Bakken

Denis Doeland (analytiker hos DDMCA, Nederland) presenterte et interessant database- konsept som akkurat har kommet i bruk i musikkbransjen.

”Dette konseptet fremstår like interessant for meg som da Napster-teknologien ankom i 1999 fremfor en sovende platebransje,” fortalte Doeland.

Selve konseptet ble første gang introdusert med Bitcoin, den elektroniske valutaen i 2009.
Finansbransjen bruker nå denne databasen hvor hver node automatisk verifiserer endringer og tilføyelser som gjøres på én av de andre nodene.

Låtskrivere, produsenter og musikere på den annen side, har liten eller ingen informasjon om hvordan deres royaltyutbetalinger beregnes eller hvordan og hvor folk hører på musikken deres. I mangel på et globalt register for opphavsverk kombinert med en drastisk endring av forretningsmodellen til musikkdistribusjon har dette bla. ført til Paul McCartneys søksmål mot Sony og Taylor Swifts oppgjør med Spotify.

Innenfor dette klimaet har idéen vokst: blockchain-teknologien har potensiale til å få musikkbransjens rotete hus i orden.

Blockchain, som er et desentralisert konsept (tono/Gramos systemer er sentraliserte) kan også lagre informasjon om og/eller lenke til en musikeres online profil, for eksempel siste biografi, turnédatoer, pressebilder og social media informasjon. Denne informasjonen kan oppdateres og tilgjengelig for alle som søker etter dataene, enten det er menneske eller maskin.
På låtskrivernivå – f.eks. Steviewondermusic.music / Sirduke – kan blockchain vise informasjon om alle involvert i å lage låten, og i tillegg knyttes til metadataene på detaljer som f.eks. utstyret som ble brukt til å produsere, hvor og når sangen ble registrert, inspirasjon til låten og mer. Dette kan bidra til nye apper og tjenester på toppen, og med det nye inntektsstrømmer for alle involverte.

Doeland kunne fortelle at artisten Hardwell nå har blitt personlig interessert og implementert blockchain i alle hans utgivelser, og etter kort tid så kommuniserer nå 750.000 mennesker med ham automatisert via blockchain. Bilettsalg skal implementeres i løpet av vinteren.

Så hvis dette blir gjort på den riktige måten, har blockchain potensialet til å gi oss en ny ”Golden Age” i musikken , både for lytterne og for de som lager den.

For mer informasjon, les her.
Se ellers den fulle Blockchain rapporten her.

Facebook-kommentarer