DREPER MUSIKKBRANSJEN INHOLDSSKAPERNE PÅ YOUTUBE?

Hva skjer feil når et nytt kreatør forbund går dukken på Yotube? Er det selve forbundet eller er det musikkbransjens skyld?

I følge Internet Creators Guild (ICG), så er det musikkbransjen, og spesielt de ‘3 store’ og reklamebyråene.

Startet i 2016 av Hank Green, en populær online video blogger, så ble Internet Creators Guild lansert med er tosidig foremål.
For det første ønsket han å gi råd til kommende stjerner. For det andre ønsket ICG også å representere dem.
Styret beklager selskapets nedleggelse;
“I de siste fire årene har vi jobbet mot det målet ved å streve for å øke åpenheten i varemerkehandel, hjelpe kreatørene når de blir urettferdig behandlet av annonsører eller plattformer, knytte til seg journalister, gi et fellesskap for kreatører til å møtes og dele, samt å sette press på plattformer for å møte kreatørenes behov. “
Dessverre møtte ICG et problem som andre oppstartingsorganisasjoner ofte ikke klarer å overvinne – finansiell stabilitet.
Vi tror fortsatt at skapere må ha et sted hvor de kan bli sammen, støtte hverandre og kollektivt forhandle. Men vi har ikke funnet en måte å støtte det nødvendige personalet for å fortsette vårt oppdrag.”

“Våre relasjoner med plattformer gir ofte positive resultater, noe som bidrar til konstruktive diskusjoner rundt skapernes og industriens tilstand, sier Green.
Men plattformene nekter at vi offentliggjør forholdene som en betingelse for å ha disse samtalene. “
Dermed kan vi ikke være transparente og påpeke den virkelige verdien av medlemmenes skaperverk.
For eksempel viser Green at de store lablene mottar 70% av hver krone fra YouTube Premium. Skapere tjener mer penger fra abonnenter enn ikke-betalende brukere.
Likevel, hvis disse lablene ville slutte å ta hoveddelen av inntektene, kunne Premium ha vært en ‘gamechanger’ for mange innholdsskapere.
Lablene står i solidaritet med hverandre og holder YouTube-som gissel. Dette er en av de mange grunnene til at en felles handling er nødvendig i vår bransje.” sier Green.
Store annonsører presser også for å holde sine pris avtaler priser “skjult som i et mysterium.” Faktisk er de imot åpenhet, og vil ikke vil at prisene skal bli offentliggjort.
“Dette skader ofte innholdsskapere som også sliter med å tjene penger fra sitt arbeid.”

Les mer her

Facebook-kommentarer