Spotify knytter bånd med Hitmarkerne

-Du trenger statistisk sett 4,53 personer til å skrive de aller største Hit’ene idag.

40 av verdens største Hitmakere møttes nylig i fire dager ved Trevor Horn’s SARM Studios etter Spotifys ønske om et ‘Songshop-prosjekt’ – en del av deres pågående ‘Global Secret Genius’ -initiativ.

Og vi fikk et spesiellt innblikk i denne indre helligdommen.

Når du entrer SARM, blir det fort tydelig at du hvor som helst vil støte på en bonafide Hitmaker. Du ser dem på sofaer med notater, og du kan se dem med trommemaskiner i fanget mens de spiser lunsj.

I løpet av de fire dagene dukker artister som Stormzy, Liam Payne, Charli XCX og Wretch 32 dukket opp.Du vil gå i surr ved å prøve og legge sammen alt av salg og streamings som deres kombinerte utgivesler har samlet opp.

På et tidspunkt støter vi på Giorgio Tuinfort – mannen bak Hits som Black Eyed Peas ‘Where Is The Love? og David Guetta’s ‘Titanium’, som lidenskapelig forteller at han syntes, uansett hvor overfyllt låtskrivermarkedet er, så vil ekte Talent alltid vinne frem i musikkbransjen.

Når det gjelder selve låtskriverøkonomien, så henger det direkte sammen med hvorfor denne hendelsen finner sted i utgangspunktet, hvilket Paul Adam, Spotifys sjef for Songwriter-relations i Europa, forklarer oss.

“Dette initiativet startet da Troy Carter ble del av Spotify for et år siden,” forklarer Adam. “Troy pleide å manage Lady Gaga, og er en prestisjetung og velkjent manager fra usa.
Han hadde merket seg at låtskrivere ble ignorert på Spotify plattformen.

Fordi han er manager for artister og låtskrivere, sa han at vi måtte endre på denne praksisen. Det var et veldig alvorlig initiativ fra hans side, så vi kalte det ‘Secret Geniuses” – folkene vi ikke kjenner til, men som skriver alle låteene på Spotify – og initiativet har bare blitt forsterket og forstørret ettersom tiden har gått.

Det som er mest spennende er hvor åpne og fornøyde låtskriverne begynner å bli. Saken har faktisk fått momentum. Fra hva som kanskje startet som en PR-stunt for seks måneder siden, har blitt veldig mye mer konkret, noe man forhåpentligvis ser her.”

Også tilstede for å kaste lys på dagsordenen, var Wayne Hector, en ‘elite-låtskriver’ for bl.a. Nicki Minaj, One Direction, Westlife, Britney Spears og fler, nå også en av Spotify’s Secret Genius Ambassadører.
Han laget også listen over låtskrivere som har blitt invitert.

“En av hovedgrunnene til at jeg trodde dette var en god ide er at Spotify selvfølgelig har en såpass sterk tilstedeværelse på markedet,” forklarer Hector.
“Det er viktig for rettighetshaverne faktisk å få møte folkene som tar avgjørelsene på hva som blir spilt. Som enhver bedrift handler det om relasjoner. -Og dette er en sjanse for writers å møte disse folkene og få tilbakemelding på hva slags materiale folk egentlig liker på Spotify .

Hans plan ser ut til å virke. Når vi beveger oss rundt i korridorene, merkes begeistring fra mange via gitarspill til folk som står bøyd over miksebordet.

På ett rom jobber Shy Martin, Jim Eliot og Tommy Baxter på en låt og forklarer hvordan en låtcamp faktisk fungerer.

Kanskje like så interessant er at tekstene ofte blir lagd via fargekodede Google Docs samtidig som at de redigeres på iPads, og “tom.” ytres sangtekster “rett ut i lufta” på sparket.

I et annet rom finner vi Ed Drewett, Peter ‘Merf’ Kelleher fra låtskriver kollektivet TMS og James TW. De har vært i studioet for en kort stund, men har allerede en vakker piano-ballade på tapetet som høres ut som en fremtidig “Hitlist Deadringer.”

Lyden av kreativitet i luften er allestedsnærværende – de involverte ser ut til å ha det bra. Det skader selvsagt ikke med gratis bar, mat og massasje heller.

En del av initiativet er å produsere Hits og skape varige kreative partnerskap. Men som tidligere antydet på dagsordenen, -å adressere låtskriverens spesielle status av 2017 og videre fremover.

Du trenger nemlig statistisk sett 4,53 personer til å skrive de aller største Hit’ene idag.

Låtskriverne er en vesentlig del av musikk-økosystemet, men overskriftene i deres sektor inneholder vanligvis ord som “marginalisert” og “underrepresentert” i den digitale tidsalderen.
Sagt på en annen måte, låtskrivere har ikke alltid hatt det mest harmoniske forholdet med streamingplattformer som Spotify og Apple.

“Selv om streaming har eksplodert de siste årene, så finnes det ikke data tilstede på platformene om låtskkriverne,” forklarer Adam.
“Åpenbart, så gjør det fortsatt det på CD og vinyl. Vi arbeider med at du skal komme til å se all denne informasjon på plattformene med tiden.
Denne informasjonen inkluderer ikke kun writers og produsenter, men det er også noe som Spotify jobber med. Infoen kommer ikke til å være der neste uke, men med tiden vil alle data være på plass.
Vi dealer med saken på mange, mange nivåer.”

Det er også selvsagt en elefant i låtskrivern’s rom at overskrifter fra rettssaker om godtgjøresle fra streaming så ofte dukker opp i media.
Som både ambassadør og låtskriver har Hector en unik posisjon til å kommentere hvor Spotifys initiativ passer inn i den bredere debatten.

“For meg personlig er det som et ekteskap, det kommer alltid til å bli problemer. -Men du kan ikke utarbeide disse problemene hvis du ikke snakker sammen” forklarer Hector.

“Du kan skrike og hyle på hverandre og ringe advokatene, men det er ikke den beste måten å få ting avgjort på.
Den beste måten er å være ansikt til ansikt, og å snakke om hva vi begge mener er problemene, og kanskje få forståelse for hverandres utgangspunkt” sier Adam.

“For mitt vedkommende så er dette bare starten på en lang prosess, men det åpner kommunikasjon som kanskje ikke har vært der før,” sier han.
“Dette er kreativt, bokstavelig talt for låtskriverne å innse at vi verdsetter det de gjør. Jeg ser det som en del av en veldig, veldig lang prosess.

“Jeg får en virkelig positiv følelse fra denne camp’en,” legger han til.
“Uavhengig av hva slags låter som kommer ut herfra idag, så vil det bli mennesker som kommer til å skrive sammen rundt om på denne planeten, fordi de møttes her i dag.”

Story: George Garner
Oversatt av Atle Bakken.