Amazon har 55 millioner streamere

Streamingtjenesten Amazon Music har passert 55 millioner kunder. Det er seks forskjellige prisnivåer for strømmetjenesten, inkludert ett som er gratis via annonsestøtte.

Amazon Music ble først lansert i oktober 2016, men det ligger fortsatt et stykke bak Apple Music og Spotify. Bare i fjor sommer kunngjorde Apple Music at de hadde 60 millioner abonnenter. Siste kvartal bekreftet Spotify at de har rundt 113 millioner betalende abonnenter og 248 millioner brukere globalt sett.

Det gies ingen detaljer om hvor mange brukere som finnes i hvert av nivåene hos Amazon, men veksten i Amazon Music Unlimited har vært 50% det siste året.

Amazon Music Unlimited er tilgjengelig i USA, Storbritannia, Tyskland, Japan og Brasil med HD-kvalitet. Frankrike, Italia, Spania og Mexico bidrar også til vekst, selv om musikk i HD-kvalitet ennå ikke er tilgjengelig i disse landene.

Amazon oppfordrer Prime-medlemmeene til å prøve sine andre tjenester. Amazons dominans i smart-høyttaler markedet gjør at det blir stor etterspørsel etter Alexa-enhetene. Prime-brukere får også rabatt på Amazon Music Unlimited-tjenesten, hvis kombinerte tilbud slår konkurrentene.

Spotify har svarrt med fokus på eksklusive podcaster for å minske differansen. Men i løpet av sin siste inntjenings-konferanse gav Spotify litt innsikt i Amazons vekst.

Amazons streamings-virksomhet tiltrekker seg flere annonsestøttede brukere enn betalende abonnenter, ifølge Spotify.
“Dataene våre antyder også at Amazons annonsestøttede brukergruppe er betydelig større enn ‘Premium’ gruppen, og at det gjennomsnittlige engasjementet på vår egen plattform er 3 ganger større,” sa Spotify under sin konferanse.

Spotify sier at Amazons annonsestøttede vekst likevel gjør selskapet klar for å fortsette å vokse med sin betalte strømmetjeneste. 
Så Spotify må faktisk selv være forsiktig, ettersom at Amazons økosystem er attraktivt for folk som ønsker alle tjenester under én leverandør.

Amazon dekker nemlig lagring, video, lesning, spill og nå musikk. Hvis Spotify ikke klarer å diversifisere seg utover kun musikk, kan de større teknologiselskapene Apple og Amazon ta overhånden.

Facebook-kommentarer