MUSIKKBRANSJENS HELT NYE SITUASJON

Kjære alle musikanter og artister.

Vi i Norsk Artistforbund har i virus-tiden som rår vært fullt i sving de siste dagene med å bistå både medlemmer, så vel som egne styremedlemmer/musikere, hvor vi alle har mistet
jobben/jobber/business og også helse.

Styreformann Reidar Brendeland (NA, Vestlandsfanden) er nede for telling, ( & har måttet avlyse alle konserter), så vi går for 1/2 maskin men beredskapen er 24/7.

Medlemmene, -eller andre, som vi ellers kan hjelpe, bare ta kontakt. Vi står som vanlig til rådighet.
Det har allerede vært skrevet og foreslått mye konstruktivt fra andre musikk-organisasjoner (bl.a FONO og Creo – forbundet for kunst og kultur) som NA støtter fullt ut. Her må alle stå sammen.

Selv om vi alle håper at vårt liv og virksomhet vil komme tilbake til normalen i løpet av nærmeste fremtid, er det stor sannsynlighet at hele musikkbransjen vil føle effekten av corona-viruset i lang tid fremover. Vi vet hvor ekstremt vanskelig det er for oss som er avhengig av turné- og Live-virksomhet.

Dette påvirker både artister og arrangører i Norge og over hele verden. (også inkludert vårt styremedlem Rune (Lem, leder av Live Nation Norway) som pakket kontoret sitt på torsdag etter å ha måttet avlyse alle konserter frem til Mai)

Vi gjør alt vi kan på vår side for å holde deg trygg, og beskytte din økonomiske sikkerhet, selv i denne tiden med stor usikkerhet.
Uansett hvordan denne situasjonen utvikler seg, vet vi at verden trenger musikken din nå, og kanskje mer enn noen gang.
Hold hodet kaldt, hjertet varmt og fortsett å lage musikken som bringer oss gjennom slike tider.

Varme hilsener fra
Atle Bakken.
Fungerende styreleder
Norsk Artistforbund

NB! Som overlege Arne Stray-Pedersen sier; det kommer til å gå over! Vi går inn i en periode der det meste blir satt på vent. Men det kommer ikke til å vare lenge før situasjonen vil normalisere seg og vi igjen kan ha vanlig sosial kontakt og gå på jobben, skolen, studieplassen og ta del i samfunnet som før. Det kan ta noen uker, kanskje måneder, men ikke år. De som har gjennomgått infeksjon opparbeider seg trolig beskyttelse mot ny smitte og kan når de er friske gå tilbake til sine vanlige aktiviteter. Vi vet ikke så mye ennå om dette viruset, men vi vet at andre luftveisvirus synes å smitte mest i vinterhalvåret. Spredningen av dette viruset i verden tyder også på at områder med kjølige temperaturer er hardest rammet. Vi kan håpe på mindre smittespredning når sommervarmen kommer.
Nå gjelder det å følge myndighetenes anbefalinger, vise omsorg for hverandre og sympati med de som blir alvorlig syke!”

x) Larry Bringsjord, Fono

Hans Ole Rian, Creo