NA på Findings Festival 2022

© Anna Roza Gurowska 2022

Etter 2 år med Covid var den Live Nation-arrangerte Findings festivalen på plass igjen på Bislett 19. – 20. August.

Hva var nytt iår? Og hva var det samme siden 2019? Jo, billettprisen hadde faktisk holdt seg omtrent på samme nivå som tidligere år, noe som var positivt og overaskende. Begge dager var nesten fullt over dagenes forløp, med mesteparten av Bislett stadions kapasitet på 15.400. personer fyllt. Grassletta og ‘midtbanen’ var smekkfull når det stod på som verst, og det var god stemning.

Prisnivået henger imidlertid litt sammen med program og line-up, så det hadde skjedd en forandring mht. superstjerner versus mer ‘up’n coming’ type artister fra skandinavia, hvor det iår var langt fler av de sistnevnte. Disse artistene krever heller ikke 1 milion kr. og oppover for å opptre.

Jason DeRulo

Brydde publikum seg om det? Nei, ikke i det hele tatt. ‘Word of mouth’ hadde i løpet av Covid-tiden spredd seg så kraftig blant de unge om at denne årlige weekend-seansen var sommerens store party. Her ble det tross alt tilbydd Mojitos og gin & tonic ‘on tap’ til 140 kr stk. Folk stilte opp i sine beste late-night kostymer, hvor jentene hadde utringninger nede til navelen. Ikke noe galt med det. Det var tom. svært lite fyll, både inne og utenfor stadion. Men det fantes svært få blant publikum over 45 år, og antagelig ingen over 60. Til sammenligning finner man plenty av 70-åringer ved Tech-house festivalene på feks. Ibiza og i Miami. Men på Bislett er det nok ingen vei tilbake…

EDM’en har stort sett  utspilt sin rolle som den nye moderne ‘tingen’ uansett.  Mens Tech house lever i beste velgående. Det har store stjerner som tidl. Findings gjest David Guetta innsett, og istedet for bare å fortsette i EDM-stylen, som han endog var med å skape, har han alliert seg med en Tech-house up’n’ coming stjerne, danske Morten, og Guetta har fornyet seg. (Mer om Morten etterhvert).

Bergenske Ka2 i aksjon på Magenta scenen

Steve Aoki var som i 2019 solid og kjempebra på Bislett. Han har kanskje ikke det mest ‘seriøse’ imaget, og selv om hans egen musikk er så som så, så er han ‘all about business’. Aoki, som også er svingen til det Asiatiske, mest suksessfulle og eksklusive restaurantkjeden i verden, Matsuhisa, er erfaren plukker bra repertoire, er ikke pretensiøs, og er en meget god kommunikator som føler publikum på pulsen. Han klarer å få folk i ‘full fyr’ kl. 6 på ettermiddagen. Det står det full respekt av.

Men er det EDM eller House-musikk alt som har basstromma på 4 flate? Det skulle vise seg Fredag halv sju når den norske gruppen Ka2 entret lille-scenen ‘Cyan’. Her var det norsk reinspikka ‘pop-på-lokkalet’ type repertoire, altså faktisk med likheter til 70-åras Gluntan og Sputnik, men med basstrommen plassert strategisk på ‘4-to-the-floor’, dvs. på alle fjerdedelene, og tempoet så likt 120 bpm. Så passet dette kanskje inn på den nye pop-varianten av Findings? Tja. En tenåring har jo ikke hørt disse gruppene fra fortiden. Jahn Teigen kunne også perfekt gjort denne jobben. Med basstromme på alle 4. Folk trenger underholdning. Og det fikk dem. Publikum køet opp med en drink i hver hånd og syntes dette var gøy.

Tidligere nevnte Jason Derulo,  innfridde Fredags kveld, etter at han overtok på hovedscenen etter Ka2.  Profesjonelt til tusen. Og hits’a har han. Folk kunne låtene og sang med da Derulo stoppet bandet gjentatte ganger. Men det virket litt masete og overflødig med en DJ Derulo hadde fått med seg i bakgrunnen som stod og ropte og hoiet hele tiden. Det kunne han has spart seg.

Steve Aoki backstage
Tiesto Backstage

Jeg er ikke noen blodfan av Tiesto, som har vært på Findings før med hans velkjente tekno gjennom årtider, senest i 2018. (I mellom tiden har han hatt relativt store hits rundt om i verden). Men Fredagens ‘closer’, dvs. settet til Tijs Michiel Verwest, som han egentlig heter, var velkomponert, med dynamisk og variert materiale. Og hans følelse over hvor han har publikum til enhver tid er uslåelig. Tiesto er en av de som kan få et publikum til å koke – selv om 3. verdenskrig akkurat hadde brudt ut. Både lyd og digitalgrafikk var på topp. Dette var Findings på sitt beste anno 2022.

Astrid_S på scenen m. publikum

Astrid_S entret storscenen på lørdags ettermiddag og det var stor intresse, dog sånn passe gehør blant et publikum, nå i seriøst festhumør. Fra norske pop-artisten gjør greia si, profesjonelt, pent og pyntelig, hvor gitaristen får sine tilmålte  8 takters solo som aldri har sjans til å bli til noe eller ‘excite’. Astrid selv dukker også opp med en gitar som hun muligens spiller på, men noe lyd fra gitaren kommer det ikke. Men det ser vel OK ut da de poserer sammen på scenen med gitarene opp mot hverandre. Astrids vokal har 1 oktav og ingen dynamikk. Hun er nok en langt bedre låtskriver enn live artist. Det tar liksom aldri av. Hits har hun. Folk nynner med. Men er dette rett sted for henne?  Kanskje.


Det samme spørsmålet må man stille seg om
Zara Larsson, en av Sveriges hotteste pop-artister for tiden. Som var neste artist på ‘Cyan’ storscenen. Er dette stedet for henne å opptre? Uansett så har Zara langt ‘stronger pipes’ enn Astrid S, så dynamikken er det ikke noe å si på. Folk kan hennes låter og synger med. Men siden dette skal være et live -innslag –  hvor syntes musikerne, hvor er trommesoloen,
gitar-improvisasjonene, overraskelsene, 
musikalske perler og stor-høydepunkter? Det skader ikke for en artist å ha slikt på lager. Men OK, Larsson var god underholdning.

 

Men innimellom de 2 damene så var Morten frempå på lillesecenen Magenta. Selv om lyden ikke var den beste, så fikk man plutselig følelsen av å være på en stor, internasjonal Tech House/EDM festival igjen.  Coolt!

Zarah Larsson på scenen og skjerm

Fyren leverer de eksplosive og intense sakene som har gjort at David Guetta har sluppet å begrave seg som Club DJ. (Guetta kunne egentlig ha pensjonert seg da han nylig solgte låtene sine til Universal for 1 milliard kroner). Her er det bare å bøye seg i støvet. Slik trenger Findings mere av.

Danske DJ MortenSå må selvsagt årets avslutning være nevnt.  Allan Walker, som også var her i 2016 og 2017, (og Kygo for den saks skyld), er ikke en ‘ånkelig’ DJ, men egentlig egentlig en låtskriver som har klart å passe inn i rollen som ‘DJ på stor festival.’

Men utav det vises det  ikke den særegne profesjonen som igjen kan  merkes på publikums dynamiske spekter av reaksjoner. Folk kommer aldri opp på ‘frenzy’ nivået. Eller kanskje gjør dem det ? Folk hopper litt ekstra når de kjenner igjen Walkers hits. Men de går ikke amok eller i fistel, som man gjør på en mørk klubb, eller når feks. David Guetta spiller på Ibiza. (Ja, Guetta har gått rundene og årene som klubb DJ før han ble popstjerne og EDM icon).

DJ Morten

Walker hadde publikum med seg, på tross av å skulle snakke mest engelsk. Han og gjestene var OK, og han ble den eneste på Findings iår som tok seg råd til laser. Og det så svært bra ut. Så gjorde fyrverkeriet, og lyden var upåklagelig.

..Og dermed var Findings over for denne gangen.

Tekst: Atle Bakken.

NB! Dette er kun et utvalg av alle som opptrådte på Findings 2022.

Allan Walker avsluttet Findings iår med et fyrverkeri av lasere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook-kommentarer