Hilsen for høytiden

Styreleder Trond Braaten.

Så er nok et år brakt til en ende ganske snart, og et nytt står bak neste hjørne. For noen har året som har gått vært en gudegave, bla. med fulle hus på uttalige julekonserter, mens for mange har det vært  vært en tur med en del humper. Med tanke på hvordan verden har haltet avgårde er nok det ikke så merkelig. Det ble med en gang en del trafikk etter at den såkalte pandemien var unnagjort. Mange artister hadde brukt ‘sykdomstida’ til en hel del nyttig – spesielt når det kom til nytt materiale. Sånn sett ble tilnærmet dødtid for mange snudd til noe veldig positivt. Noen av resultatene har man fått oppleve under dette siste året.

Baksiden har gjerne vært at en god del spillesteder, og festivaler, ikke alle sammen har kommet like godt i gang igjen. Det har dukket opp en ganske så stram økonomisk virkelighet nå som har tatt tak i de fleste på et til dels klamt vis. Noen arrangører har blitt borte, men det er håp om at noe av disse/dette kanskje kan løftes opp igjen. Vi er alle avhengige av hverandre i den tida som kommer.

Norsk Artistforbund legger vår vekt til det hele slik at hverdagen vil bli litt lettere for deg. Og det må du også vite, at vi hele tida ønsker input, men også  folk som kunne tenke seg å bidra med sine gode egenskaper og idéer.    NA virker og påvirker i en musikk-verden som hele tida endres – alt for å skape best mulige forhold for artistene.

KI (eller ‘AI’ som det heter på engelsk) er nå et kjent fenomen som både politikere og rettighetsorganisasjoner diskuterer heftig  for tiden – og med god grunn.  Teknologien er allerede her, den utvikler seg i et forbløffende tempo, og lovene og forskriftene som skal styre AI er langt fra ferdige. Dette skaper selvsagt usikkerhet.

NA følger utviklingen nøye, og vil etterhvert komme med sessions og kurs på området.  Erfaringen med bruken er så langt svært positiv. Ta en titt på verktøyene, for du vil raskt finne ut at det er ting som enkelt kan tas i bruk. Og at det kan få veldig gode resultater. Det som er sikkert er at musikken er viktigst – så brett opp ermene!

Ta gjerne kontakt med oss i Norsk Artistforbund om du har noe du lurer på eller som vi kan hjelpe til med. Eller i det tilfellet du gjerne vil være med på å sette agendaen for spennende oppgaver i den tida som kommer.

Med de varmeste hilsener for høytiden, med håp om et strålende og kreativt nytt år for alle sammen!

Trond Braaten.