Den kulturelle drittsekken

Bilde: ChatGPT

Av Glenn Erik Haugland.

Tv2 håner det sære, Apple knuser kunsten, Spotify betaler ikke musi­kere og AI maltrakterer opphavsret­ Tilfeldig?

Tidkrevende kultur er under press.Nedbyggingen av kulturfeltet merkes i detfrivillige musikklivet, kulturskolen,kunstutdanningen og kulturbudsjettene. Kulturkrigen handlerikke om identitet eller kon-servativ versus progressiv – den handler om levd liv versus brainrot. 

Det er begrenset hvor egnet kunst og kultur er til å ta opp kampen mot tidsslu­ ketfra skjermene.Det tar tid å lære seg å spille et instrument.­

Det tar tid å synke inn i en kunster­ faring. Konserten, teateret, boka og bildekunsten er formater bygget opp g jennom århundrer. Evnen til å lese konsentrert over tid må øves opp for å ha glede av en bok. Det gjennomsnittligekonsentrasjons­ spennet på nettet er til sammenlig­ ning 47 sekunder.

Kulturfolket møter angrep fra skjermene på ulike vis. Noen pro­testerer. Noen digitaliserer. Få snakker om de bakenforliggende mekanismene og enda færre om hvordan den kulturelle drittsekken endrer våre liv. Det finnes mer enn nok forskning som viser hvordan musikkutøvelseer bra for hjernen, hvordan kunstopplevel­ ser øker empatien og hvordan det å skape noe selv gir mestring og styrkerevnen til kritisk tenkning. Det finnes utallige fortellinger av hvor viktig kunst er.
Hvorfor klarer vi likevel ikke å slå nettet? Det må snakkes mer om de psykolo­giske mekanismene som brukes for å skape nettavhengig­het. Manipulasjo­nen fra verdens rikeste utøver på samfunnet må adresseres politisk. Det handler om makt. Hjerneråten vil uten tvil svekke fellesskap, tenkning og våre kri­tiske evner.
Vi som jobber med kultur må bruke oppfinnsomheten til å få flere til å møtes i virkeligheten, snakke sammen om livserfaringer og det som er blitt kåret til Norges beste dikt der Olav H. Hauge skrev at ‘tidi skal opne seg.’
Facebook-kommentarer