En svært annerledes Påske

Midt oppe i en  særdeles spesiell tid, så kommer påsken som et velsignet pusterom.

De av oss som derimot ‘puster tungt’, har vi den største medfølelse for, og heier og ber for at de skal bli friske.

For oss andre heldige artister, musikere, music biz arbeidere, publikum og mennensker som har helsa i behold, så lovpris høyere makter for vårt velvære.
-Selv om mange av oss, inkludert meg selv, nå føler situasjonen på kroppen og lommeboka, og må gjøre helt andre planer enn før mars måned, så tenker jeg at det er bedre å være ‘blakk og i live’ enn ‘rik og død.’

Og Covid-viruset sprer seg så fort at den nå treffer ‘close to home’ eller ‘home.’

Jeg har ikke hørt om norske artister som har forlatt planeten fra corona viruset, men vær forberedt. En av mine favoritt-trumpetere, Wallace Roney (59, fra Philadelphia), måtte gi tapt for viruset 31. mars. Jeg så frem til å følge hans kariere og musikk langt inn til vi begge var såkallte pensjonister.

I dag kom også meldingen om at Countrylegenden John Prine døde av Covid virus.

Norsk Artistforbund har midt oppe i denne unntakstilstanden selv hatt en rystende opplevelse. Vår styreleder og daglig leder, Reidar Brendeland, ble bare for noen uker siden rammet av kreft. Her handlet helsemyndighetene svært raskt, godt og smart, og han er allerede hjemme og styrker seg etter en 12-timers lang operasjon. Jeg og styret;  Daffi Lie, Liv Liv Bakke Kvinlog, Mikal Diego Rojas Bøckman, Simon Moholt og Rune Lem, satser inderlig på at han er tilbake til dyst asap -etter rekovalisensen.

I mellomtiden er det jeg som har tatt over roret på NA skuta.  Jeg takker i den forbindelse både trofaste og nye medlemmer for deres medlemskap. Dere er verdt å fighte for!

Vårt voksende samarbeid med NORA (Norwegian Recording Artists) fungerer svært godt. Bla. har undertegnede og Noras styreleder Sæmund Fiskvik kommunisert med  Spotify ang. en økonomisk løsning for norske artister. Sæmund har også utarbeidet og forfattet en komplett løsning til en kompensasjonsordning for artister og musikere – ikke bare dagens dagpenger for ‘vanlige’ arbeidsløse, med 30.000+ i kø, arbeidsstipender som først krever ubetalt innsats, eller  business støtte for arrangører og straighte forretningsdrivende. Mens freelance musikeren og hans/hennes drift så langt har falt mellom 2 stoler ift. det offentlige.

Jeg ser ikke bort ifra at det gode NA-NORA samarbeidet kan føre til noe Jeg ser ikke bort ifra at det gode NA-NORA samarbeidet (Vi har prosjekter som står i kø) også kan føre til noe mer på sikt…..

Norsk Artistforbund har ellers en døgnvakt for de som skulle trenge assistanse eller gode profesjonelle råd. (se denne siden eller http://noart.no for kontakt info)I denne tiden gjelder dette både våre medlemmer samt  profesjonelle musikere og artister generellt (uten medlemskap.)

I vår bransje satser vi jo uansettt på at glasset er halvfullt og at berg- og dalbanen alltid går opp etter nedturen.(jeg har personlig alltid satt pris på og lært mye av hele reisen)

Vi skal  i høytiden, uansett situasjon, glede oss at vi har verdens beste og mest personlige yrke.

God Påske!

Atle Bakken.