Hvem får arkivpenger?

Bilde: Sverreborg Trønderlag Folkemuseum / AI kreert fra Pixbay

Vi har lagt den såkalte pandemien bak oss – i alle fall er det hva WHO sier, når de nå har avblåst det hele. Så sitter vi her da, smått skadeskutte etter den vi har vært gjennom nå, og de skadene vil det ta tid å komme seg ut av.

Nå begynner man å se en del andre utfordringer dukke opp. Det er en del som har blitt rasert under den tida som har gått, og nå er det økonomien som virkelig får strukket seg. Prisene, ikke minst på strøm, har gitt en hel del utesteder utfordringer, for å si det svært mildt. En del har gått ut av business for alltid, mens langt de fleste som står igjen sliter en hel del med å få ting til å gå rundt.

En ting er de vederlagene som NA er satt opp for å forsvare, noe ganske annet at det finnes et marked der ute som kan skape muligheter for framtidige vederlag for de som kommer til også. Skal man lykkes med det må man ha eksponering, og vi vet jo alle hvordan vi finner det. En ting er de kanalene som finnes når man vel har spilt inn et og annet,  men noe ganske annet er det stedet hvor man legger grunnlaget for de kvalitetene som et større publikum vil sette pris på – og da gjerne i så stor grad at det vil være mulig å leve av det man har valgt som profesjon.

Forsøk å jobbe sammen med alle dere møter slik at dere kan bygge et nettverk dere garantert vil ha stor nytte av i den tida som kommer. Utsteder og artister vil som regel det samme, nemlig det å gi folk en så stor opplevelse som overhodet mulig. Jobber man sammen om dette vil det meste av det gå glatt.

Når det gjelder vederlag så har det vært en del utfordringer under den siste tida, og det gjelder ikke minst det som har kommet ut av arkivsektoren til NRK. Det har kommet noe ut til betaling, og dette er midler som har blitt fordelt de enkelte artistene etter en database administrert av GRAMO. Dette har kommet med en del utfordringer det er helt klart, og ikke minst har dette å gjøre med de metadataene som NRK til enhver tid har vært i stand til å forsyne GRAMO med.

Vi har uansett satt igang en undersøkelse og dialog med de andre musikkorganisasjonene, så får vi se når ytterligere fakta og tall foreligger. Vi har allerede fått endel interessante og nyttige henvendelser, både fra medlemmer og andre,  i det henseende.

Vi oppfordrer de som har opplevd ikke å få utbetalt arkiv-midler, har fått for lite, selv om du har vært masse på tv, si ifra!

NA er på saken.

God kreativ  forsommer ønskes fra

Styreleder, Norsk Artistforbund